Monday, March 21, 2011

Akad nikah di masjid didakwa amalan Kristian




credit to : Kosmo Online



KANGAR - Menjadikan masjid sebagai lokasi akad nikah adalah menyimpang daripada amalan Rasulullah, kata seorang anggota Majlis Fatwa Perlis, Datuk Ahmad Jusoh.
Beliau berkata, Rasulullah pernah mengingatkan umat Islam supaya tidak melakukan akad nikah dalam masjid kerana ia meniru penganut Kristian yang menikah dalam gereja dan Yahudi di rumah ibadat mereka.
Ahmad yang juga ahli Majlis Hal Ehwal Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) berkata, walaupun pernah berlaku peristiwa akad nikah dalam masjid pada zaman Rasulullah namun, ia berpunca dari kehadiran seorang wanita ke dalam masjid yang mahu dirinya dikahwini.

**berita penuh kene beli KOSMO versi skema....sekian



my 2 fav MASJID


Pendapat ai tentang hal ini???
Fatwa ini hanya dikeluarkan oleh "kata seorang anggota Majlis Fatwa Perlis, Datuk Ahmad Jusoh."
kalau ianya di LARANG kenapa tak LARANG dari dulu? ada golongan ternama dan besar nikah di masjid juga....jadi?

Kita tunggu jawapan dari orang yang lebih pakar...n nak sangat tahu dari HADITH SAHIH yang mana agaknya Rasulullah pernah menyebut bahawasanya..PERNIKAHAN DI MASJID adalah SALAH?

Maaf awal awal saye ini hanya insan biasa...kalau silap maaflah ye..sila beri teguran yang membina

6 comments:

e k i n ♥ y u s r i said...

klu kat johor,memg xleh nikah kat masjid lg dah....

so nikah kat umah...
sy rs lg byk kenangan....
hehe

nice to meet u...
B2B baru nie....

Dia.Honey said...

ai nikah kat surau je........huhuuhu
nice to meet u tooooooo

VFN said...

aku rasa sbb org dah tak hormat sgt masjid.. konsep tak tutup aurat betul2,bising2 bagai....

Dia.Honey said...

mmg tu pon agaknya Vin oii....eh Vin ..aku nikah ko dtg tak

ALoNa CintamaniszLite said...

hmmm...mmg jadi trend skang nikah kat masjid.
akak dulu nikah kat umah jer. Tok kadi mai umah je.
Tp skang ni mgkn byk sebab pernikahan diadakan kat masjid..
1. senang tok kadi terus gi masjid. Kalo umah..kdg2 susah dia nak cari.
2. senang pengantin lelaki terus nak wat solat sunat. kadang2 kat umah ni susah sket..maklum laa..umah kenduri..barang2 penoh!!
3. Kalo nikah ni..ramai yg nak ngok pengantin lelaki tu sah lafaz brp kali...hahaha..kadang2 hall umah sempit...jadi wat kat mesjid lapang.

Tp...kdg2 sedih gak..ramai ahli rombongan tak hormat masjid. Yg period pun masuk dlm. Sepatutnya dok kat luar aje. Dh tu..biar anak2 kecil berlari-lari dlm masjid. Budak2 tu mmg ler tak tau apa lg..tp sebagai mak bapak..kena ler larang.

Tu pendapat akak ler, kan. Spjg akak dan somi jd tukang tangkap gambo majlis nikah..cuma ada satu majlis je wat nikah kat umah..hmm

Dia.Honey said...

yg part buat bising....tak tutup aurat....dah jadik mcm nusery tu saye pon tak berkenan kak.....huhuhu hopefully majlis nikah saye nnt ni terkawal la skit....

Uolls Boleh Jadi Suka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...