Tuesday, June 14, 2011

:: Tanda Tanda Awal Kehamilan ::

oh..sejak dua menjak ai..badan kadang2 rasa tak besh....rasa nak muntah tu pun ada lah jugak....dari segi nafsu nak makan....membuak2 macam berpuluh2 hari tak makan..semalam je depan hubby...belasah TIGA PINNGAN NASI!!! Hubby sendiri tercengang tengok bini dia ni makan macam anaconda......preggy?? hurmm..not sure yet..kene tunggu this week.....senyummmmmmm
Dibawah terdapat beberapa tanda awal kehamilan. Anda mungkin mengalami sebahagian daripadanya atau tiada langsung!

1. Rasa lapar yang berpanjangan

Juga terjadi pada orang yang tidak hamil tetapi lebih kerap terjadi pada awal kehamilan. Jangan bergantung sepenuhnya kepada tanda ini tetapi sekiranya ia berlaku disamping tanda-tanda kehamilan yang lain, bersiap-sedialah untuk membilang hari anda.

2. Perubahan pada warna di sekliling payudara

Sekiranya kulit disekitar puting anda menjadi kehitaman, kemungkinan anda sudah pun beberapa minggu mengandung. Walaubagaimanpun, ia juga terjadi disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon tidak berkaitan dengan kehamilan atau disebabkan kandungan yang terdahulu.

3. Kerap membuang air kecil

Sekiranya janin sudah mula terbentuk dan rahim yang semakin membesar mula menekan pundi kencing anda, anda akan mersa kerap untuk buang air.

4. Merasa tidak bermaya

Rasa seperti tiada tenaga sepanjang masa? Hormon yang dikeluarkan di masa awal kehamilan boleh membuatkan anda berasa letih dengan cepat. Rasa letih dan tidak bermaya adalah sesuatu yang kerap terjadi di awal kehamilan.

5. Sakit dan tegang pada buah dada

Sekiranya anda mengandung, buah dada anda akan menjadi semakin sakit pada sentuhan, agak serupa dengan ketidakselesaan yang terjadi pada buah dada anda sebelum haid. Apabila badan sudah menjadi biasa dengan kejadian hormon ini, kesakitan akibat ketegangan akan menjadi semakin berkurangan.

6. Pendarahan implantasi dan senak pada ari-ari

Lebih kurang 8 hari selepas ovulasi, anda mungkin akan mengalami sedkit pendarahan dari faraj dan senak pada ari-ari akibat dari implantasi. Anda juga mungkin mengalami keadaan yang sama semasa pada sekitar masa anda sepatutnya datang haid hari pertama.

7. Rasa loya dan muntah

Sekiranya anda bernasib baik, morning sickness ini tidak akan menyerang, kecuali selepas beberapa minggu hamil. Tetapi segelintir wanita akan mula merasa mual dan rasa luar biasa pada lidah walaupun cuma selepas beberapa hari mengandng.

8. Suhu asas badan tinggi berpanjangan

Sekiranya anda memang sedang membuat pemerhatian dengan mengambil suhu badan asas anda setiap pagi, anda akan mendapati paras susu badan secara konsisten melebihi paras asas sejak dari hari pertama ia naik.

9. Missed period

Sekiranya haid anda teratur sebelumnya dan sekarang ia sudah lewat beberapa hari. Inilah masanya untuk anda menjalani ujian air kencing untuk kehamilan.
Dan akhirnya..

10. Ujian air kencing yang positif

Sekiranya anda sudah beberapa hari ketinggalan haid dan terdapat 2 jaluran pada ujian air kencing, kemungkinan besar anda sudah mengandung. Jumpalah doktor untuk kepastian dan...
Tambahan :

Sembelit

Sembelit terjadi akibat peningkatan hormon progesterone. Hormon ini selain mengendurkan otot-otot rahim, juga berdampak pada mengendurnya otot dinding usus sehingga menyebabkan sembelit atau susah buang air besar. Namun keuntungan dari keadaan ini adalah memungkinkan peyerapan nutrisi yang lebih baik saat hamil.




selain dari itu anda juga mungkin terkene beberapa jenis penyakit...tima time ni la penyakit nak keluar bagai kan?
seperti semalam ai terkene selsema yang teruk!!! sangat teruk sampai senak2 perut nih!! hadeyhh......tapi ramai yang nasihat kan jangan amik ubat standed macam sebelom ni ...manalah tau betul2 ada isi...kang tak pasal pasal je...so ai pun minum la air oren banyak2..jus oren ye kawan kawan.....huhuhuhuh

ni pula senarai penyakit2 kecil yang kemungkinan menyerang..



Menangani sakit-sakit kecil semasa hamil

Sebelum mengandung, masalah sakit dan demam kecil memang senang untuk diatasi kerana ubat-ubatan senang diperolehi dimana-mana. Kalau sakit kepala makan saja ubat tahan sakit, kalau demam telan sahaja ubat demam. Tetapi apabila anda hamil, segalanya berubah!
Sekiranya anda boleh, elakkan semua ubat-ubatan semasa awal mengandung iaitu pada 3 bulan pertama kerana pada masa itu bayi membentuk dengan kadar yang sangat cepat. Lebih bagus sekiranya anda tidak mengambil sebarang ubat sepanjang tempoh kehamilan awal ini.
Kebanyakkan wanita yang takut memakan ubat yang dipreskripsikan doktor mungkin beralih kepada ubat-ubatan traditional kerana menyangka ubat ini selamat tetapi ada juga ubat traditional dan herba semulajadi yang boleh mendatang kemudaratan kerpada pesakit. Ramai wanita menyangka yang ia bukan sejenis ubat dan membuat keputusan untuk tidak memberitahu doktor.

Sakit kepala

Ibu hamil tidak disarankan mengambil ubat seperti aspirin atau ubatan yang terdiri dari kumpulan NSAIDs. Panadol walaubagaimanapun adalah selamat. Sakit kepala yang biasa boleh dilegakan dengan mengurangkan tekanan dan dengan mengamalkan teknik relaksasi. Hindarkan dari makanan yang boleh menyebabkan sakit kepala seperti coklat dan minuman bercafin. Mereka yang menghadapi migrane mungkin perluu mendapat ubat yang lebih kuat dengan preskripsi doktor.

Sakit urat dan lenguh-lenguh

Selalunya akan hilang dengan sendiri. Anda boleh mengosok dan meletakkan kain atau menda suam ditempat yang sakit. Panadol juga boleh mengurangkan sakit. Sekiranya ia tidak juga berkurangan selepas beberapa hari, berjumpalah dengan doktor untuk pemeriksaan

Loya dan muntah

Doktor sebenarnya lebih suka untuk tidak memberikan sebarang preskripsi untuk loya, sebaliknya menyarankan memakan makanan dengan kadar sedidit tetapi lebih kerap. Hindarkan makanan pedas dan berkari.

Pedih ulu hati dan ketidakhadaman

Kebanyakan antacid adalah selamat untuk dimakan pada mana-mana peringakt bersalin. Jangan risau untuk mengambilnya. Kurang makanan berminyak, pedas dan minuman berkafin.

Demam selsema

Minum air secukupnya untuk rehidrasi, menyedut wap panas boleh menolong mengurangkan selsema dan hidung tersumbat. Sekiranya anda mengalami selsema yang teruk dan ia terjadi di awal megandung, spray hidung akan adalah selamat digunakan. Selepas semester pertama, antihistamine biasa adalah selamat digunakan.

Batuk-batuk

Ubat batuk selalunya selamat digunakan asalkan tidak mengandungi alcohol. Berbincanglah dengan doktor anda untuk recomendasi yang lebih baik bagi wanita hamil.

10 comments:

UyaRayza said...

uya selera makan berpanjangan selalu heheheh...tak sbr nk kawen..nk jadik preggy plak heheh

yUmIe said...

hehe sabar ok sya..nextweek bru test.hihi.

I hr tu mmg x expect lnsg preggy..i kne cirit-birit,then i mkn ubat tahan cirit.at the same time i thought i demam sbb bdn sgt panas then kepala sgt skt,so i amik active fast.nsb bek i mkn sekali je active fast tu.lps tu i xmkn dh sbb husband xbg i terlalu bergntg sgt pd ubt tu.puas i mntk,die xmo bg.huhu i pasrah jela tahan skt.but lucky me rite??hopefully bb xde pape..ade hikmah npe husband berat ht nk bg i mkn ubt.hihi

Hunny Kitty said...

hahah uya......tak tau la hormon ke ape...tapi selera makan berpanjangan ni macam nikmat je!! hahhahhahaha

yumie : ngah menunggu dengan penuh berhati hati la nih..tak leh makan sebarang ubat....air kosong mmg kene minum sentiasa...

Siti Aisyah said...

Salam saya dah 2 mgu lewat period.mase mgu pertama saya pergi cek tpi xde pun.kadang2 perut ad sakit tiap malam.

Siti Aisyah said...

Salam saya dah lewat period 2 mgu.mgu pertama saya pergi tapi xde apa apa pun.tiap mlam perut saya ad sakit..adakah 2 tnda prgnat saya..kdg22 cirit birit tbe2 datng.

Siti Aisyah said...

Xboleh lah

izzaty ridzuan said...

Owhh... Cirit birit pn salah 1 sebab ke? Sbbnye byk yg i search xdpt pn cirit birit... Now i ciirt birit sperti u ni.. Not sure r peggy or not... Xp cek pn sbb dh pnt mngharapkan... Xde rezeki lg... Insyallah suatu hari nnt i same.like u... Nnt i p beli peggy test...

izzaty ridzuan said...

Cirit birit pn salah 1 sbbnye ke? Owhhh i see... But i xtry cek lg... I pn tgh cirit birit ni.. Xpasti salah mkn ke ape.. Ape yg i mkn hubby i pn mkn tp i yg kne cirit birit. But die xkne pape pn... Nnt i try p peggy test... Insyallahh... Ade rezwki xkemana...aminn... Dh 2taun kawen ni... Hihi...

yadt murad said...

Baru gugur awal bulan 5 ritu.disebabkan period tetap setiap bulan. Sepatutnya hari ni dh ada tanda nak piyed tpi x da plak just cirit birit n demam itu shja. Hahaha berangan je sy. Tpi kalao lekat lagi. Alhamdulillah. Heheheh

Sherry Maemi said...

Salam, sja nk kongsi smbil2 nk btnya pndapt hihi..
I demam bln oct 16 thun ni 7hari.. huby kte i preggy tp i x rse cmtu sbb prut dh senak2 nk peyed huhu.. 20 i ade spotting spjng hri next day pla peyed turun smpai 22oct (sikit je pad 1 x penuh) kn dah agak huhu actely peyed due 25oct tp xtau cmne ble awal.. huby pla ttp desak i preggy.. so i pn gatai ler nk bt hpt.. ptg 28 lepas jw dr farmasi i pn cek lh.. tuptap.. +ve tp line smar sgt putih je npk klu x tgk btul2.. huhu 30oct pla bwa huby g spital nk cek drah knonnya... tp doc cuma bt upt je huhu.. -ve dh kte kt doc mmg xnpk cuz i bru je lepas mbuang air kt umh n minum air huhu.. air kencing pn jernih semacm je.. (utk pgthuan u'olls i guna hpt 10mIu made in india myb psl tu i ble detect awl klu oct 20 tu i drah peyed kdungn bru je masuk usia1minggu lebih.. tak puas hati dgn kta putus doc i pn mgadu lh dkt stu sis ni.. dia suh cek hpt lg dlm smnggu... 05nov i pun cek lg lh...kali ni urine awal pagi(bgun2 je trus ke tandas x mnum air k) 1-2 mins mcm xde je ... 4-8mins tupp! +ve! Kali ni terang drpd 28oct test! Line x brapa jelas jgk tp ble npk garis penuh n sedikt kemerahan! Pe lg gtau lh dkt huby i huby tgk senyum2 (mklumlah dah 5yrs kwin bru thun ni hpt +ve ade ler tu lekat). Tp kn... i mcm xde simptom tender breast, sblm cek +ve i kerap muntah mkn pla x selera .. kini rsa cm nk peyed dah dh 2minggu lbh skit kt ari2 n sengugut pinggang sakit kepala cm rsa bengkak (serupa ngn PMS) n lastly i mcm x yakin i preggy hmm cuz kwn2 gtau simptom preggy mrka breast rsa berat n sakit bila tersentuh... dlm dilema jgk ni.. x sedap badan ... ada x ssiapa pena mngalami situasi yg sma ngn i?

Uolls Boleh Jadi Suka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...