Sunday, September 28, 2014

:: Cabaran 30 Hari : Hari 25 : Berita Terkini Yang Aku Baca Hari Ini ::


Iriz kereta berteknologi tinggi






PPROTON Holding Bhd. ( Proton) melancarkan model ke-23 kompak terbaharunya, Iriz yang sebelum ini dikenali dengan kod nama PCC pada Khamis lalu di Kilang Proton di Proton City, Tanjung Malim, Perak.
Pengeluar kereta pertama Malaysia itu mula ditubuhkan pada 7 Mei 1983. Model pertama dengan nama Saga dilancarkan dua tahun selepas itu.
Antara model yang pernah dikeluarkan Proton sebelum ini ialah Saga, Iswara, Wira, Satria, Waja, Preve dan Suprima S menjadi salah satu jenama kereta buatan tempatan itu.
Pelancaran model terbaharu itu secara tidak langsung akan memberikan persaingan kepada model-model dalam segmen B.
Iriz akan menjadi pesaing-pesaing kepada model sekelasnya seperti Suzuki Swift, Kia Rio, Perodua Myvi, Mazda 2, Peugeot 208 dan Volkswagen Polo.
Sehingga hari pelancarannya, Iriz yang merupakan model kompak keluaran syarikat automotif nasional itu telah menerima 17,000 tempahan. Iriz juga dijangka dapat membantu sasaran jualan tahunan secara keseluruhan model Proton sebanyak 160,000.
Menurut Proton, model terbaharu buatan tempatan mengikut cita rasa pengguna di Malaysia itu padat dengan ciri-ciri terkini.
BAHAGIAN kabin Proton Iriz 1.6L Premium.


Model Terkini
Iriz menggunakan platform dan enjin serba baharu yang lebih ringan daripada enjin Campro sebanyak 5.7 kilogram (kg) untuk memberikan pembeli satu kepuasan.
Iriz menggunakan enjin serba baharu VVT baharu dikatakan menjimatkan penggunaan bahan api. Antara komponen memainkan peranan dalam enjin itu seperti smart altenator, piston oil control ring, EMS dan mechanical tappet.
Teknologi baharu seperti smart altenator mampu memberikan penjimatan penggunaan petrol sebanyak 0.5 peratus. Penggunaan maninverter baharu yang merupakan kombinasi EX manifold dan catalytic converter secara tidak langsung dapat mengurangkan berat sebanyak 3kg.
Proton juga memaklumkan enjin 1.6 liter VVT itu telah terbukti tahan selepas lulus ujian dyno selama 500 jam bersamaan 160,000 kilometer (km) perjalanan.
Model itu juga telah melalui pelbagai ujian termasuk dalam cuaca bersalji dan padang pasir.
Iriz diibaratkan sebagai satu penjenamaan semula jenama itu dengan menghasilkan satu produk berkualiti tinggi tanpa menghampakan pelanggan mereka.
Sebanyak lapan varian dengan pilihan dua enjin 1.3 liter dan 1.6 liter menggunakan transmisi manual dan automatik.
Kenderaan tersebut ditawarkan dengan lapan varian iaitu 1.3 Standard MT, 1.3 Standard CVT, 1.3 Executive MT, 1.3 Executive CVT, 1.6 Executive MT, 1.6 Executive CVT, 1.6 Premium MT dan 1.6 Premium CVT.
Menggunakan transmisi lima kelajuan manual dan automatik CVT, Iriz merupakan model pertama Proton yang mencapai bacaan penggunaan minyak di bawah tujuh liter bagi setiap 100km perjalanan untuk transmisi manual. Kereta itu juga memenuhi standard Euro-4 dan secara tidak langsung menjadikannya kos efektif dan cekap bahan api.
RUANG enjin kelihatan kemas dan padat.


Antara ciri-ciri menarik lain yang terdapat pada model terbaharu itu ialah sistem tanpa kunci, USB, cermin sisi boleh lipat serta kamera undur.
Selain itu, soket pengecaj USB untuk telefon bimbit dan tablet juga turut disediakan, di samping USB untuk hiburan dan sambungan Bluetooth ke telefon pintar.
Pelaburan Besar
Sejak cadangan pembangunan Iris Proton telah melabur sebanyak RM560 juta
Projek pembangunan Iriz telah dibangunkan sejak tahun 2010 dianggap berbaloi kerana model itu telah menerima pengiktirafan ciri keselamatan dengan memperoleh lima bintang bagi ujian standard keselamatan ASEAN NCAP untuk semua varian.
Antara aspek yang mempengaruhi pengiktirafan itu kerana Iriz menawarkan ciri-ciri keselamatan seperti sistem kawalan cengkaman (TCS), kawalan kestabilan elektronik (ESC), enam beg udara keselamatan, sistem pengagihan brek elektronik (EBD), Brake Assist dan Hill Hold Assist.
Proton Iriz juga dibina menggunakan pendekatan 'hot press forming' untuk kerangka casis bagi memberikan struktur badan yang lebih kukuh. Sekiranya berlaku kemalangan, sistem Impact Sensing Door Unlock akan berfungsi untuk menyahaktif kunci setiap pintu.
Selain itu, Iriz juga merupakan model pertama keluaran syarikat itu yang menggunakan teknologi stereng berkuasa elektrik (EPS).
Menurut Pengerusi Proton, Tun Dr. Mahathir Mohamad, Iriz merupakan kenderaan paling berteknologi yang pernah dihasilkan Proton.
RUANG bagasi Iriz berkapasiti 215 liter.


Katanya, model itu dijangka mampu membawa syarikat automotif nasional kembali ke zaman ke gemilangannya dengan memaparkan rekaan berani dan kejuruteraan yang berkualiti pada standard tinggi.
“Standard antarabangsa yang diterapkan dalam Iriz dilihat mampu memenuhi kehendak pelanggan dan daya saing di luar.
“Kami mahu menghasilkan kereta bukan sahaja untuk pasaran tempatan tetapi juga untuk dunia,” katanya.
Tujuh pilihan warna ditawarkan iaitu merah, biru, perak, putih, hitam, hijau dan kelabu.
Proton memberikan jaminan selama lima tahun atau 150,000km perbatuan atau mana-mana yang tiba dahulu.


Hakcipta terpelihara 


watermark

No comments:

Post a Comment

komen yang murni-murni sudah, selebihnya SPAM!

Top Post