Monday, March 7, 2016

:: Cara Menyimpan Susu Perahan/EBM ::


So mommies/daddies hari ni ai nak bercerita sedikit tentang cara serta jadual penyimpanan EBM/Susu Perahan.


Sebelum ai bercerita lanjut meh kita tengok dulu JADUAL penyimpanan a.k.a jangka hayat susu perahan/EBM yang bakal disimpan mengikut tempatnya :



Masa ai punya journey menyusukan Mimi dulu,EBM ai disimpan dalam storage bottle. Agak costly dan makan ruang dalam peti ais!

Semasa ai melahirkan Bidadari, pengalaman kat hospital mengajar ai lebih berjimat cermat dan bijak dari segi storage untuk EBM-EBM yang telah diperah. Ai simpan EBM ai dalam BEKAS DADIH.

Kenapa bekas dadih. Kalau uolls nak tau dengan cara ini korang boleh mengelakkan PEMBAZIRAN terhadap EBM uolls. Untuk pengetahuan uolls, satu bekas dadih yang pendek boleh menyimpan dari 60-70ml EBM so dengan cara ni korang senang cairkan mana yang PERLU sahaja.

Ruangpun tak pakai banyak mana dalam freezer sebab bekas dadih ni kecik comel. Harga? dah tentu murah ai beli 100 bekas dadih harga tak sampai RM15. See..jimat jimat dan jimat. Anak minum EBM bertambah jimat!





Bila nak bawak travel/balik kampung, ai masukkan ais dalam bekas polisterin yg kecik bersama bekas-bekas dadih nih..ais memang akan meliputi keseluruhan bekas-bekas nih. Sampai ke kampung keras kejung membatu EBM ni semua. As a result ai senang dan tenang hatiku ini!

Ok tu je kot ai nak share ngan uolls pasal menyimpan stok EBM nih...so selamat mencoba!
watermark

No comments:

Post a Comment

komen yang murni-murni sudah, selebihnya SPAM!

Top Post