Wednesday, October 12, 2011

:: Panggilan Telefon Misteri (Nenek Kamsia) Part 2 ::

perhatian: kisah ini adalah diceritakan oleh seorang forumer dari Forum CARI.com kisah ini adalah berdasarkan pengalaman beliau..Trimas Cik ES! 
KLIK HERE for Part 1

>
Sambungan ...

Partner aku yang sorang tu lagi pun sampai,lepas dia beli pisau pemotong roti. Jadi aku inform lah kat die, Telekom dah pasang dah line telefon dan internet sekali, aku bagi lah berapa nombor telefon restoren tu. Aku pun save jugak lah nombor tu dalam aku punya handphone, sebab keesokkan harinya aku plan nak pegi kedai yang buat namecard, nak masukkan nombor telefon restaurant sekali, sekali dengan nombor fax kitorang.

Keesokkan harinya, aku pun singgah lah kedai buat namecard. Diorang cakap diorang boleh siapkan after lunch jadi aku pun setuju lah, then diorang suruh aku isi satu form tentang maklumat yang nak tulis dalam namecard,warna,gambar apa dan sebagainya. Waktu aku nak isi bahagian nombor telefon tu, aku jadi tak pasti pulak berapa sebenarnya nombor telefon restoren tu. Untuk pengetahuan semua, hari sebelum nya tu, aku cuma buat missed call je dari telefon restoren ke handphone aku, ingatkan senang la nak save terus takyah tekan nombor, tapi aku boleh lupa plak nak save.

Kebetulan pulak dekat bahagian missed call tu, ada pulak beberapa nombor supplier lain, jadi aku pun confuse ar,mana satu pulak nombor restoren kitorang ni, kang salah tulis kat namecard,susah pulak. Aku call lah partner yang lagi sorang, aku kita gelar dia Mr L je lah k, aku call Mr L ni kira nak tanya berapa nombor. Tapi call punya call, tak angkat pulak. Aku agak2 lah mungkin die tak dengar sebab restoren tu tengah renovation,jadi agak bising. Aku pun call je lah nombor yang ada kat bahagian missed call,nombor yang aku rasa nombor restoren kitorang,kalau betul,confirm partner aku angkat punya la.

Percubaan pertama,salah. Aku call nombor supplier udang pulak,haha. Percubaan kedua ni lah yang mula menimbulkan misteri.

Mula2 tu takde orang angkat,aku mula cakap dalam hati, hahhh ni confirm lah nombor restoren kitorang nih, sebab telefon tu kat bahagian dalam,kalau orang nak angkat,ambik masa pulak sebab barang bersepah, ko nak masuk ke dalam tu lagi satu hal. Waktu aku tengah tunggu tu, aku dah nak letak fon dah pun sebab dah 2 kali call takde sapa angkat, baruuuu je nak letak, tiba2 ada orang angkat. Aku pun confident la ingatkan partner aku, rupa-rupanya ....

"Hallloooo...ya.... halllooo..." 

Meremang bulu roma aku tiba-tiba waktu tu, sebab suara orang yang angkat telefon tu, adalah orang yang sama call restoren semalam, ala yang nenek tua tu. Aku tak cakap apa-apa, terus letak fon sebab bingung, kenapa plak aku call nombor restoren,tapi nenek tua tu yang angkat? Mcmana dia boleh ada kat situ? Ke aku salah nombor?

Atas rasa ingin tahu yang membuak sangat, aku call handphone aku punya partner tu, nasib baiklah dia angkat. Dia bgtau lah memang ada dengar telefon restoren tu bunyik tadi 2 kali, kali kedua dia nak angkat tapi tak sempat. Aku suruh la dia missed call aku guna nombor restoren,konon nak senang save. Padahal aku sebenarnya nak make sure, adakah nombor yang aku call tadi, betul2 nombor restoren atau sebaliknya. Kot2 aku terdail rumah orang tua ke apa.

Partner aku pun missed call, SAH memang nombor yang sama. Aku dah mula rasa pelik, perkara ni mengganggu aku sampai ke malam.

Ada sambungan lagi... (penat plak menaip ni) hihi...


Keesokan harinya (3 hari sebelum restoren buka secara rasmi),aku pergi kerja la macam biasa. Jaga budak2 yang wat renovation tu, test product bla bla bla, then waktu supplier datang, dia bagi lah invoice nak suruh chop and sign. Chop company pulak dalam opis, aku ni tiba-tiba rasa takut pulak nak masuk bahagian opis disebabkan aku teringat pasal telefon tu. Untuk pengetahuan korang, opis kitorang ni dalam restoren, kiranya kalau kau masuk ke dalam restoren, ada satu lagi bilik kecik untuk opis la,share dengan bahagian account. Nak tak nak je aku pegi amik chop tu dengan harapan jangan lah nenek tu call pulak waktu2 mcm ni. Ngam2 pulak waktu aku nak ambik chop tu, telefon tu berbunyik, eh dalam hati aku dah menyumpah dah ni, terkejut siot.

Aku angkat je lah tapi kali ni official sikit sebut nama company. Sorry ya tak dpt nak reveal nama company kat sini so lebih kurang aku jawab mcm ni lah.

"Morning, restoren ABC, Aishah speaking" (Nama aku aishah ok 
)

"Halllaaaoooo.....halllaooooo"

Ya ampun berderau darah aku siot. Nenek tua tu call lagi lah. Aku pun terus letak,tak cakap apa2 dan nenek tu tak call balik. Setiap kali dia call, mesti dia akan sebut "Hello" tu dengan nada yang panjang dan seram (tak tau mcm mana nak terangkan),sebab tu la aku seram nak angkat, dah la dia cakap ape pun sepatah haram aku tak faham. 

Dipendekkan cerita,beberapa hari kemudian, restoren kitorang pun bukak la secara rasminya. Disebabkan kesibukan bekerja, aku hampir lupa pasal kejadian tu sehingga lah account clerk aku mengadu pasal hal yang sama, diganggu dengan panggilan misteri nenek tua tu, semakin kerap dia call. Kadang2 ada sampai satu tahap tu, nenek tu akan call dalam setengah jam sekali lepas tu cakap cina, bla bla bla, tak faham apa yg dia nak sebenarnya.

Bila dah terlalu kerap terima panggilan tu, account clerk tu pun dah biasa. Dia yang paling selalu jawab fon sebab memang sentiasa duk lam ofis, aku ni lain lah sebab selalu duk jaga operation restoren kat luar. Waktu hujung bulan je aku banyak lepak kat ofis buat monthly report and paperwork segala & terpaksa bertahan dengan panggilan nenek ni. Kalau nak ignore,memang tak boleh sebab kitorang cuma ada 1 talian & selalu customer call utk reserve table/order. 

Nak dijadikan cerita,ada lah satu hari tu, bos aku ada ambik staff baru. Berbangsa Bidayuh tapi pandai cakap cina. Kebetulan pulak lah nenek ni call, waktu tu staff baru ni ada dlm office sebab mintak panadol. Aku dengar staff tu pandai cakap cina sebab dah beberapa org customer cina dia serve,lancar je cakap cina. Aku pun plan lah dengan dia, tolong cakap dengan nenek ni, tanya apa dia nak..dia dari mana...

Aku pass je fon tu kat staff ni untuk cakap dengan nenek ni, staff tu pun start la tanya. Tiba2 staff ni kerut2 dahi. Geleng-geleng kepala pulak, aku dah nervous, si account clerk yang penakut tu apatah lagi, smpai nganga2 mulut dia tu ha. 

"Kak .... sy rasa nenek ni cakap hokkien kak, bukan mandarin... sy mana reti sangat. Sy reti cakap mandarin je" 

Aisehhhhh spoil lah pulak. Kecewa pulak rasanya sebab aku betul2 nak tau nenek tu nak apa sebenarnya.

Bersambung...

7 comments:

komen yang murni-murni sudah, selebihnya SPAM!

Top Post