Tuesday, March 10, 2015

:: Part 5 - Backpacking dengan anak kecil Kuala Lumpur Ke Koh Samui ::

27/2/2015 - Jumaat (day 3)

Hari terakhir kami di Chaweng, pagi-pagi lagi kami dah bangun. Amik angin dekat pantai Chaweng.
Sepanjang pengamatan ai...Chaweng pantainya agak kurang bersih. Penuh dengan sampah sarap tepi pantai bila waktu pagi.

Tapi pemandangan tetap cantik - so jangan pandang ke pasir pantai tu la. Hehehehehe
Breakfast disediakan jam 0700. B2 @Samui menyediakan breakfast yang ala kadar sahaja, cukuplah nak alas perut.

Lepas breakfast, mandi kolam dan berkemas-kemas, kami checkout dalam kul 1130 macam tu.
Selepas ini kami stay di Lamai.

Untuk pengetahuan uolls Lamai terletak lebih kurang 15 minit dari Chaweng, tempatnya kurang sesak dan lebih tenang. Kami dihantar sendiri oleh owner B2 ke Lamai Beach tempat kami menginap. Punyalah baik hati owner B2 tu! Seorang perempuan yang berumur 40an yang tidak mempunyai anak. Tapi dia suka budak-budak dan HELLO KITTY!

Sesampainya kami di Lamai. Kami check in di hotel Coconut Beach Resort (klik untuk review),  hotel yang sempoi di luar, penuh dengan pokok kelapa tetapi dalamanya superb!

Bilik 1903 diberikan kepada kami. Menghadap kolam dan juga pandai yang indah!
Kami amik masa 30 minit untuk berehat sebelum keluar mencari tempat sewa motor. Dari hotel ke pusat Lamai hanya 2 minit sahaja. Dekat sangat tapi, kami mencari motor sewa dekat sejam berjalan kaki ditengah panas akibat banyak motor sewa sudah kehabisan. Akhirnya kami bertemu dengan seorang wanita 40an yang mempunyai agensi pelancongan yang menawarkan kami serendah 200THB sehari untuk menyewa motor dengan beliau - Alhamdulillah.

Dapat je motor terus pegi cari tempat makan. Serius dekat Lamai nak cari makanan yang 100% halal memang susah. Kalau adapun kedai arab or India yang menyediakan makanan halal tapi masih serve alcohol. Berpusing2 kami cuba cari kedai makanan muslim Pattani tapi tak jumpa. Tak de rezeki nak makan kat sana agaknya. Kesian dekat Mimi tengahari tu dia terpaksa makan coklat dengan aiskrim je.

Petang tu pulak kami lepak tepi pantai sambil menikmati keindahan alam sambil minum air kelapa. Ai pulak amik peluang pegi urut..urut harga murah dan berpanoramkan pantai yang indah ok...dah la mak cik tu pandai urut..siap betulkan peranakkan ai....huuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.....terasa berjalan 'benda' di dalam tu. total urut THB300

Sekali lagi lepas Maghrib kami try cari makanan halal Pattani dekat area Lamai...kitaorang naik motor hampir 3km dari Lamai. Tapi rupanya Lamai agak mati diwaktu malam. Nak dijadikan cerita.....tayar motor pulak pancit!!! Aduuuuuuuuuuuuuhai.....Incik Pinky suruh ai tunggu depan Family Mart (ala-ala 7-E) sebabnya dia nak p cari kedai motor, motor tak leh naik dah sebab tayar flat terus. Mimi pulak tidur. Ai pun menunggu la depan family mart tu...dah rasa macam apa dah. Selang 5 minit, Incik Pinky datang balik. Dia cakap dia tak p kedai pun dia pam je...nampak ok sebab tayar ok semula. Kitaorang pun nak teruskan perjalanan la, tak sampai 10 cm.. POM! Hamek....kali ni ai sendiri dengar tayar tu letop.

Huuuu....sekali lagi ai kena turun dan tunggu tepi jalan sambil dukung Mimi yang lena diulit mimpi. 5 minit lepas tu Incik Pinky patah balik...katanya ai kena jalan kaki lebih kurang 1 km untuk sampai ke kedai motor. So berjalan la ai....huuuuuuuuuuuuuuuuuu

Nasib baik kedai motor masih bukak...kos ganti tiub motor THB150. Disebabkan dah lapar n malas nak pikir kitaorang pun decide nak makan je kat kedai India kat Pekan Lamai tu. Tak makan banyak pun asal ada nasi nak suap kat Mimi.

Lepas dinner pegi pasar malam - cari cenderahati dan tshirt.
Dekat Lamai ni kalau korang nak tau..sangat2 kurang orang tempatan yang boleh berbahasa Inggeris. So kena pepandai la nak bercakap or nak nego-nego.

Ok....rasa macam penat pulak cerita nih...kita sambung ye..cerita esoknya pulak. mmmmmmmmmmmmmuah!