Monday, July 16, 2012

:: Tanda-tanda nak bersalin ::

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis.

Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.
kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencing
sakit perut, memulas
kerap buang air besar
kerap terkentut


Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendir

Lendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.
Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.

Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan rehatkan badan anda. Ulangi lagi.
Anda juga boleh mengurangkannya dengan banyakkan berjalan. Ia juga akan mempercepatkan kelahiran anda.
Jika sukar untuk anda berjalan, minta suami anda urut belakang anda dengan kuat semasa anda berbaring mengiring.

Pecah air ketuban
Air ini biasanya keluar dengan banyak dari vagina. Warnanya jernih, tanpa bau. Segera ke hospital.

Bila Perlu ke Hospital??



Segera ke Hospital untuk kepastian doktor bila:

~kontraksi 5 minit sekali selama 1 jam. (datang lebih cepat jika anda tinggal jauh. Anda pasti tak mahu bersalin dalam kereta. :-) )
~keluar air ketuban.
~pergerakan bayi menjadi kurang kerap.
~keluar darah dari vagina.
~apa saja masalah yang dialami.




Hello Kitty  Wink Peace - Hellokitty

5 comments:

♥ ROS ♥ said...

semoga dipermudahkan semuanya :)

Gadis said...

gadis baru 7 bulan lebih ni kebanyakkan tanda2 tu semua dah ada..

cume keluar dgn darah tu je yg x de lagi...huhuu

puansazusarin said...

klu wani dl perut asik mengeras jer..

anaztasias nora aira said...

info yang bagus. doakan nora pun ada rezeki nanti :)

Syima Syaz said...

sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.
kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencing
sakit perut, memulas
kerap buang air besar
kerap terkentut

sume dah ada...

Uolls Boleh Jadi Suka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...