Tuesday, January 13, 2015

:: Apa itu Sleep Apnea? ::



Semalam masa pegi klinik terbaca pasal Sleep Apnea, lepas tu tetiba leh ada dalam Astro Awani pulak. Bila baca sikit pasal sleep apnea risau pulak jadinya...so ai terangkan sikit kat uolls apa tu sleep apnea.


"Sleep Apnea" (AP-ne-ah) adalah gangguan biasa di mana uolls bernafas pendek-pendek sedang tidur.

Keadaan nafas pendek-pendek ni boleh berlaku beberapa saat hingga minit. Ia juga boleh berlaku 30 kali atau lebih satu jam. Biasanya, pernafasan normal ketika masa mula-mula tidur tak lama lepas tu start la macam tercungap-cungap, nafas tu akan bunyi macam orang tercekik atau tetibe berdengkur kuat macam tekak tersumbat gitu.

"Sleep Apnea" ni kalau terpanjangan ia mengganggu tidur uolls. Bila pernafasan terganggu masa tidur, tidur kita pun leh jadi tak lena. Bukan takat orang yang tidur....partner tidur pun jadi tidur terganggu!

Akibatnya, tidur tak cukup dan jadi mengantuk sangatlah diwaktu siang. Pernah tak hadapi perkara cenggini?



"Sleep Apnea" ni doktor biasanya tidak boleh kesan semasa lawatan rutin. Ujian darah pun tak leh kesan "Sleep Apnea" ni.

Kebanyakan orang yang mempunyai apnea tidur tidak tahu mereka ada "Sleep Apnea" kerana ia hanya berlaku semasa tidur SAHAJA. Ahli keluarga atau rakan sekatil mungkin menjadi yang pertama untuk melihat tanda-tanda "Sleep Apnea" (Haaaaaaaaa..ce korang tanya sleeping partner korang).

Jenis yang paling biasa untuk "Sleep Apnea" adalah tidur obstruktif. Dalam keadaan ini, saluran pernafasan 'terseumbat' masa tidur. Ini menyebabkan pernafasan cetek atau pernafasan terhenti (Takutnyaaaaaaaaaa oiiii).

Apabila uolls cuba untuk bernafas, udara yang masuk tu ala-ala tak leh nak lalu so ia menyebabkan DENGKUR. "Sleep Apnea" obstruktif adalah lebih biasa di kalangan orang-orang yang mempunyai berat badan berlebihan, tetapi ia boleh memberi kesan kepada sesiapa sahaja. Sebagai contoh, tisu tonsil yang membengkak dikalangan kanak-kanak kecil  di leher mereka mungkin mempunyai "Sleep Apnea" obstruktif.


"Sleep Apnea" pusat pula adalah Gangguan yang berlaku jika kawasan otak yang mengawal pernafasan uolls tidak menghantar isyarat yang betul untuk otot pernafasan uolls. Akibatnya, uolls jadi kurang bernafas....yang ni jarang-jarang berlaku.

"Sleep Apnea" pusat boleh memberi kesan kepada sesiapa. Walau bagaimanapun, ia lebih kerap berlaku pada orang yang dalam medication tertentu maksudnya amik ubat-ubatan yang bagi kesan masa tidur.

"Sleep Apnea" pusat boleh berlaku dengan "Sleep Apnea" obstruktif. Berdengkur biasanya tidak berlaku dengan "Sleep Apnea" pusat.



"Sleep Apnea" yang tidak dirawat boleh:

Meningkatkan risiko tekanan darah tinggi, serangan jantung, strok, obesiti dan kencing manis
Meningkatkan risiko, atau menjadi lebih teruk, kegagalan jantung
Denyutan jantung yang tidak teratur, lebih cenderung
"Sleep Apnea" adalah keadaan kronik yang memerlukan pengurusan jangka panjang.

watermark



2 comments:

  1. officemate sy ade kena...Dr buat ujian kat dia, dlm seminit, 40saat dia x bernafas...Dr srh beli mesin oksigen worth RM7600...

    ReplyDelete
  2. gila bahaya..!! 40 saat!! tapi mahal betul mesin tuuuuu

    ReplyDelete

komen yang murni-murni sudah, selebihnya SPAM!

Top Post