Wednesday, October 22, 2014

:: Mengajar Anak Memelihara Haiwan Peliharaan ::


Apa tu Cici?
Cici tu haiwan peliharaan Mimi....seekor hamster.


Comel je Cici duduk dalam bola





Sayang betul dia kat cici sampai ada sekali tu siap bawak berbaring-baring sambil tengok TV!

Hahahaha.....


 Ni lagi comel.....tidur bergaya!!



so macamana nak ajar anak sekecil 2 tahun memelihara haiwan peliharaan?
Tak susah kita ajar dia buat rutin yang sama hari-hari.......
supaya dia tahu bila nak tukar atau bersihkan tempat tidur haiwan itu. Bila nak bagi makan dsb.

Kenalkan pada dia apa itu sangkar, apa itu makanan haiwan, air mahupun vitamin.
Bila waktu yang sesuai untuk bawa keluar dan bermain dengan haiwan tersebut.

Ajar setiap hari...lama-lama dia faham dan tahu tanggungjawap.
Yang penting ajar dia cuci tangan setiap kali selepas pegang haiwan tersebut.

Mudah aje dan ingat...kena ada pengawasan orang dewasa!

Ok...itu sahaja.

Kbai! Mimi nak bawak Cici pegi jalan-jalan naik basikal! hehehehhe




watermark

6 comments:

Nur Zayyani Liman said...

anak saye pun suke hamster..but for now tengah ajar die bagi makan kat haiwan..dah rajin nanti bole terus bela 1 kucing kot..murah rezki nanti..in shaa Allah..

www.naturalhealthyandbeauty.blogspot.com

siti zawiah said...

comelnya masa cici tido..hehe

ShakirahRosli said...

Comelnya ank akak and comelnyaa hamster tuu. Dulu kite bela hamster gak, tapi hamster tu senyap2 lari masa tgh tidur. Then xpernah jumpa lagi dah. Missing in action. huu

Honey Sakura @ eiMyLiciOus said...

Kak Sya....jenis winter white ka???
Jenis WW ni mmg ragam tido depa mcam2 peel...
Kalo mcm syrian sepesen ja tido sbb perut besaq hahahaha...

Hunny Kitty said...

HS : haah......kelakar je tgk peel dia nih...tapi skang ni ngah musim dia nak ngamuk-ngamuk...maybe sebab dia sekor je kot...kena cari pasangan

Hunny Kitty said...

syakira : p beli yg lain...hjehehhe

Uolls Boleh Jadi Suka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...