KUALA LUMPUR: Seorang pendaki wanita yang dilaporkan terjatuh ke dalam gaung di Bukit Tabur, Taman Melawati di sini mati selepas ditemui pengsan oleh pasukan mencari dan menyelamat tengah hari tadi. 

Soleha Abd Rahman, 25, meninggal dunia di Hospital Kuala Lumpur (HKL) kira-kira jam 4 petang dan dilaporkan mengalami pendarahan dalaman akibat terjatuh ke dalam gaung sedalam kira-kira 60 meter itu. 
Ketua Polis Daerah Ampang, ACP Khairuldin Saad berkata mangsa meninggal sebaik tiba di hospital. 


Pelajar jurusan Sarjana Muda Ekonomi dari Universiti Kebangsaan Malaysia itu mendaki bukit bersama tujuh rakannya kira-kira jam 8 pagi. 

Ketua Bahagian Operasi Pasukan Khas Jabatan Bomba dan Penyelamat, Penolong Penguasa Juyana @ Azlan Musa berkata mangsa dibawa keluar daripada tempat kejadian ke HKL dengan sebuah helikopter Unit Udara Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia. 

"Mangsa ditemui pengsan di tebing curam di kawasan berbatu dan mengalami pendarahan di bahagian mulut dan mungkin terdapat kecederaan dalaman," katanya kepada pemberita. 

Beliau berkata, pasukan penyelamat mengambil masa setengah jam untuk mengeluarkan mangsa dari gaung yang curam itu. 
"Mangsa dikatakan terjatuh ketika berada di Check Point 10 untuk ke Check Point 11 manakala tujuh lagi rakannya dilaporkan selamat dengan menuruni bukit menggunakan trek asal. 

"Ketika kejadian, semua mereka berada pada ketinggian kira-kira 470 meter dari aras laut," katanya. 

Insiden ini adalah kali kedua berlaku di bukit yang sama. 

Pada 5 Januari lalu, Noor Hasmahani Hashim, 28, dari Kampung Baru dipercayai mendaki secara bersendirian sebelum dia tergelincir ke dalam gaung sedalam kira-kira 10 meter. 

Azlan berkata, kontur bukit itu memang menjunam dan tidak selamat kerana pendaki perlu memegang batu-batu kecil dan melepasi pokok-pokok renek ketika mendaki. 

Operasi mencari dan menyelamat Soleha disertai 60 pegawai dan anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Pandan, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia dan polis. 

Kakak sulung mangsa dari lima beradik itu, Fadilah Ab Rahman, 38, berkata beliau tidak menyangka perkara itu berlaku kepada adiknya. 

"Baru bulan lalu saya baca akhbar ada orang jatuh dari Bukit Tabur. Tapi tak sangka perkara ini terjadi pada adik saya pula. 

"Arwah memang minat aktiviti lasak tetapi tidaklah terlalu ekstrem sampai mendaki bukit," jelasnya. 

Fadilah berkata, jenazah adiknya akan dibawa pulang ke kampung halaman mereka di Padang Machang, Manir, Kuala Terengganu malam ini selepas bedah siasat dan akan dikebumikan esok. 

"Arwah merupakan seorang yang periang dan peramah. Saya reda dengan pemergian dia, Allah lebih sayangkan arwah," katanya. - BERNAMA