Hari ni I nak share tips yang sangat berguna dalam mendidik
anak 0 hingga 3 tahun. Trimas to Kak Ida Khairani
1. Biasakan dan
kerapkan bawak anak main pasir, buih, rumput, dan plastesin.
Kalau boleh biar dia sentuh guna tangan dan kaki. Biar dia
exposed dan touched dengan texture pasir, rumput, buih, etc. Benda-benda tu
sangat merangsang motor skills dan sensory skills anak-anak.
Aku nak explain lebih-lebih pon, aku bukan doktor. T_T
So mohon akur je lah dengan fakta yang diberikan ini.
Tip didik anak, bermain di pantai untuk motor skil
Terapi juga ni bermain pasir di pantai.
2. Don't expose to
too much things in a box.
"Things in a box" tu macam, tv, ipad, tablet,
phone, games etc. Yang ni paling ngeri.
Aku tengok sendiri dengan mata kepala aku, masa pergi
special school Dr Sherine tu, ada sorang budak Australian ni. Umur baru 4
tahun. Jari tangan dia, kaki dia, lutut dia, semacam tak normal. Tak tahu nak
describe macam mana.
Tapi korang nak tahu apa sebab dia jadi camtu?
Sebab too much exposed to computer light and touch screen!!
Tak sangka sampai boleh jadi gitu kan.
Mak dia exposed budak tu main ipad sejak lahir tau. T_T
Aku borak ngan mak budak tu, sampai nangis-nangis makcik tu
cerita kat aku.
Dia cakap saraf-saraf anak dia dah rosak.
Sebab takde rangsangan dan kurang latihan pergerakan masa
kecik.
Patutnya masa kecik kan, baby aktif gila nak meniarap la,
nak merangkak la, nak lompat-lompat la. Kan?
Tapi sebab parents dia terlalu busy, dan diorang takde
pembantu rumah, so dia bagi je baby tu leka dengan ipad 24/7! Hamik kau.
Aku dengar pon macam nak baling lesung batu je kat mak dia.
;D
So bila anak dia dah umur 4 tahun ni, baru nak pergi kelas
pemulihan.
Belajar lompat, belajar meniarap, belajar merangkak. Kesian
kan?
Sampaikan diorang tak bagi keluarkan apa-apa gadget depan
budak tu.
Ada sekali tu, phone aku ada SMS masuk, so aku nak keluarkan
la dari beg nak check SMS kan. Tetiba Dr. Sherine cakap kuat-kuat,
"No handphone in front of Alex! No handphone in front
of Alex please!"
Gitu.
Takut aku. :D
Aku ada mintak komen Dr. Sherine tentang gadget-gadget ni.
Sebab aku pon selalu je tengok Boboiboy dengan Haikal kat
ipad. Hehehehe.
So ini jawapan Dr.Sherine,
"Takde masalah kalau nak tengok benda in a box ni
(ipad, tv, phone). But make sure not more than 10 minutes at a time."
"Never leave the child and ipad alone. Watch with him.
Tengok Boboiboy sama-sama dengan dia, interact dengan dia. For example, kita
cakap, Oh Boboiboy is wearing a red cap. Oh there, Boboiboy plays badminton
with his friends! Sentiasa interact dengan dia while watching."
"It's a good sign when he wants to watch ipad, he asks
you to join him. But bad sign when he doesn't want anyone to disturb or join
him while he's watching. Itu petanda buruk. So always always always be with him
and interact with him while watching."
Ini bahasa mudah untuk faham kenapa ipad, tivi, phone, games
tak elok untuk perkembangan kanak-kanak, menurut Dr Sherine:
Bila kita tengok ipad, mata kita tertumpu kepada satu level
sahaja.
Tiada pergerakan "rolling" oleh mata.
So bila too much ipad, that means no eyes nerves
stimulation.
So lama-lama pandangan anak tu tak luas.
So brain dia pon tak boleh fikir dengan luas/kreatif.
So parents digalakkan supaya banyak stimulate mata baby.
How?
Bawak keluar rumah. Look around. Atas, tunjuk sky, tunjuk
airplanes.
Bawah, tunjuk grass, tunjuk cat, tunjuk flowers.
Kalau tak boleh keluar rumah, still boleh buat dalam rumah.
Contohnya, boleh guna mainan flash cards ABC tu.
Flash huruf A kat atas, supaya anak dongak ke atas.
Pastu flash huruf B kat bawah pulak.
Pastu flash huruf C sebelah kiri, huruf D sebelah kanan.
Dan sebagainya.
Dengan cara macam tu, automatik ada "rolling" eyes
movement.
So bila ada
pergerakan mata atas bawah atas bawah camtu,
saraf mata dirangsang dengan baik.
So brain development pon berlaku dengan baik.
Gitu.
Aku rasa cukup mudah penjelasan yang Dr. Sherine bagi tu.
Terutama untuk orang vangang macam aku ni nak faham.
Maafkan saya, saya bukan Doktor. Dulu SPM Biologi B3 je. T_T
3) Stimulate their
imitation skills.
Imitation skills ni ialah kebolehan mengikut atau meniru apa
saje perkara yang dilihat disekeliling. Contoh kalau anak nampak kita clap
hands, dia pon ikut clap hands. Camtu.
Dr. Sherine kata, ini masalah terbesar budak-budak sekarang.
Lack of imitation skills.
So vocab kurang, otak lambat pick-up, etc.
Because language and speech is also an imitation skill,
attitude pon imitation skill,
cara berfikir pon imitation skill,
dan semua-semua tu pon related to brain development.
So parents digalakkan buat kaedah-kaedah macam ni:
Say a word, dan suruh anak ulang.
Lukis satu simple drawing, dan suruh anak tiru.
Buat mimik muka macam nangis, senyum, gelak, marah dan suruh
anak tiru.
Buat satu kerja mudah macam susun bantal atas katil, susun
buku kat rak, dan suruh anak ikut.
Nyanyi satu lagu, dan
suruh anak ikut nyanyi.
Dance mengikut muzik, dan suruh anak tiru step yang kita
buat.
Buat satu pergerakan macam merangkak, lompat, mencangkung,
bergolek, dan suruh anak buat sama.
Gitu.
Oh lagi satu, Dr. Sherine cakap, pergerakan merangkak ialah
sangat-sangat bagus.
Sebab dia melibatkan seluruh anggota badan, dari kepala ke
hujung kaki.
Dan menurut kajian, baby yang mengalami fasa merangkak yang
lama, dikatakan lebih genius dan berfikiran kreatif berbanding baby yang merangkak
sekejap atau tak merangkak langsung (terus boleh berjalan).
Part ni aku terkedu.
Sebab Haikal memang tak merangkak langsung.
Dia tu kan dulu lepas meniarap, terus duduk.
Lepas duduk terus berdiri dan berjalan.
T___T
Tapi takpe. Dr. Sherine kata masih belum terlambat.
So sekarang hari-hari aku suruh Haikal jadi tiger.
Sebab nak suruh dia merangkak. Kahkah.
Merangkak pun bagus rupanya
Pakat2 jadi tiger ya!
4) Banyakkan concept toys berbanding mainan superheroes, monsters,
etc.
Concept toys tu macam, ABC 123 blocks, Lego, animals (yang
realistic dan senang nak recognize), shapes blocks, vehicles, colour blocks,
etc.
Sebab benda-benda ni boleh tambahkan vocab anak.
Plus boleh belajar sambil bermain.
Dr. Sherine kata, avoid belikan mainan-mainan yang tak
realistik.
Macam barbie doll, superheroes dalam tv, monsters, etc.
Sebab masa bermain, dia tak boleh kaitkan dengan dunia
realiti dia.
Takut dia terlebih taksub dengan dunia yang fantasi tu
pulak.
Macam tak elok sangat la kan.
Padahal aku pon banyak je belikan Haikal mainan otromen. T_T
Siap nak tidur pon, Haikal akan selimutkan otromen.
Mama dia dapat selimut sipi-sipi, sikit pon Haikal tak
peduli. -..-
Tip Pertuturan: Pilih mainan yang boleh make up story dan
realiti
Banyakkan toys yang boleh relate dengan realiti bukan hanya
fantasi..
5) Bila nak ajar
anak bercakap, ajar word dulu, avoid sentence.
Contoh macam kalau kita pergi zoo, kita nak tunjuk elephant
kat anak,
better cakap,
"Elephant!"
bukan
"That is elephant!"
atau
"Wow u see that big elephant?"
Camtu.
Unless kalau anak dah hafal animals tu semua, so boleh ajar
sentence dengan adjective pulak.
Contoh,
"Tall giraffe. Big elephant. Beautiful butterfly.
Yellow bird."
Avoid guna perkataan "The This That And With etc".
Direct je cakap "Big tiger. Beautiful bird."
Camtu.
Ajar word by word.
Nak ajar budak bercakap kena slowly dan repetitively.
Bila nak bagi arahan pun sama.
Sebut perbuatan itu sahaja. Without a complete sentence.
Contoh,
"Eat."
bukan
"Come and eat."
atau
"U must eat."
"Sit."
bukan
"Come and sit beside Mama"
atau,
"Sit and keep quiet."
Lama-lama budak tu akan cepat recognize, which one is noun,
adjective, verb, etc.
Lepas dia dah banyak vocab, baru boleh start ajar buat
sentence.
6) Kalau budak
takut strangers. Ask them to high-5. Avoid salam, hug or kiss.
Biasanya budak yang takut strangers ni sebab dah banyak kali
trauma atau ada bad experience each time jumpa strangers.
Contoh budak yang selalu sakit.
Banyak kali jumpa doctor/nurse yang asyik cucuk atau bagi
ubat etc.
So bila jumpa strangers mana-mana pon, dia expect orang tu
akan buat pape kat dia.
So macam fobia camtu la kan.
Untuk overcome benda ni, Dr. Sherine tu suggest,
bila jumpa je sesiapa yang anak tu takut,
Suruh orang tu high five dengan anak kita tu.
Biasanya kalau kita jumpa kawan ke saudara mara ke, mesti
diorang nak pelok cium salam anak kita kan?
So kalau anak yang jenis takut strangers ni, jangan bagi
orang salam pelok terus,
suruh high-5 dulu.
Kalau orang tanya kenapa, jawab ikut style nigga. Yaw yaw
yaw. ;D
Menurut Dr. Sherine, high-5 is very powerful.
Dia boleh ubah mentaliti anak within seconds.
Bila kita high-5, akan berlaku sentuhan dalam beberapa saat,
dan budak tu akan realize yang orang tu tak merbahaya.
So lepas tu, dia akan ok la dengan orang tu.
Gitu.
7) Bila anak buat
salah. Explain instead of marah.
Macam kalau anak main marker pen, conteng satu rumah.
Hoih mahu kau tak hangin kan??
So Dr. Sherine tu kata, instead of marah-marah membebel tak
tentu pasal,
better explain clearly kat anak tu kenapa benda yang dia
buat tu salah.
Ingat, anak tu tengah exploring his world, bukan sesaje nak
cari pasal dengan kita.
Lagi satu, setiap kali explain atau bercakap dengan anak,
make sure mata kita dengan dia satu level.
Melutut depan anak.
Jangan cakap atau marah sambil berdiri,
anak jadi bertambah takut.
Nanti dia tak absorb pon apa yang kita nak sampaikan.
Tip Pertuturan : Bercakap pada eye level anak. Pastikan anak
faham dan lihat mata kita juga
Bercakap pada eye level anak..
8) Overly-attached
to one person is not a good sign.
Contoh macam anak tu rapat dengan mak je, dengan ayah tak
berapa rapat.
So itu petanda tak bagus.
Something wrong with his self-esteem.
So kena biasakan dia rapat dengan semua orang.
Especially family members.
9) Bila bermain,
follow his interest.
Kalau anak nak main ball, jangan tetiba korang nak ajak dia
main basikal.
Kalau anak nak melukis, jangan korang nak ajak dia main
ball.
Gitu.
Ikut kehendak anak pada ketika itu.
Sebab brain development akan berlaku pada tahap maksima bila
budak tu betul-betul interested dan happy buat sesuatu perkara.
Lain la kalau anak mintak nak main benda bukan-bukan.
Haruslah dimarahin dong.
Bermain bersama ikut minat anak
Pandainya, anak Adlil, Haikal ni pegang pen..Menurut Adlil
practise make perfect. Show by example
10) Bagi pilihan
jawapan untuk enhance communication skill anak.
Contoh bila kita bertanya sesuatu kat anak kita,
kalau anak diam je sebab tak tahu nak camane,
jangan biarkan soalan tu tak berjawab.
Kita yang kena bagi pilihan jawapan kepada anak.
Contoh macam kalau kita tanya,
"Kenapa Haikal menangis?"
Tapi Haikal diam je,
mungkin sebab tak tahu nak jawab macam mana.
So kita bagi la beberapa pilihan jawapan, macam
"Haikal
jatuh?"
"Haikal sakit perut?"
"Haikal nak ikut papa pergi kerja?"
"Haikal bosan?"
Itu contoh.
Even if dia respon dengan sekadar angguk je pon dah memadai.
At least soalan dah terjawab.
Dan lama-lama kang dia tahu la nak jawab macam mana if
soalan yang sama diajukan di masa akan datang.
Ok tu je 10 tips yang dapat dikongsi.
Lagi sekali, tips-tips ni ialah dari Dr. Sherine, Child
Psychaitrist dari Hospital Gleneagles.
Bukan keluar dari mulut aku ye.Bukan aku reka ke apa.
Cuma aku tulis ni ikut bahasa aku la kan. Supaya korang pon
senang nak faham.
Niat aku satu je.
Nak share supaya korang pon sama-sama dapat manfaat.
Sebab seriously semua tips ni aku dah try dan setakat ni
Alhamdulillah,
aku nampak kesan positif pada Haikal.
Kesan dia sangat drastik ok.
Sebab budak 0-3 y.o. ni development diorang memang
lajuuuuuu.
So korang kena cepat praktikkan tips-tips di atas. =)
Tapi of course semuanya berlaku dengan izin Allah.
Tapi tak salah kita ikhtiar yang terbaik dan termampu.
Part usaha, doa, tawakkal tu kan tugas kita.
InsyaAllah, outcome dia nanti menggembirakan kita.
Sebab Allah tak pernah kecewakan hamba dia yang berusaha
bhai..
good info beb
ReplyDeleteThabks for sharing kak:) memang bermanfaat, insya Allah, nnti nk apply kat adik kecik huhu
ReplyDeletenice info..thanks for sharing..straight from the doctor..hihi
ReplyDeletedone terjah blog u..
nanti terjah blog i pulak and leave a comment ye dear..thanks..
www.naturalhealthyandbeauty.blogspot.com