Tuesday, June 4, 2013

:: Kota Kinabalu Tour - Part 1 ::


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua. 

Dengan rendah diri asaya ingin memunaikan janji saya kepada ‘tour guide’ saya sewaktu saya dan keluarga saya ke Sabah tempoh hari.

Saya ucapkan jutaan terima kasih yang tak terhingga kepada tour guide saya (mungkin juga tour guide anda satu hari nanti) Mr. AL yang banyak membantu dan bercerita itu dan ini serta membawa kami berjalan-jalan di sekitar Kota Kinabalu. If your are interested to hire a tour guide with an affordable price when you are in Sabah, you call him at 016-3392902 (AL). Dia adalah orang yang sangat membantu from A-Z!

Jujur memang tak puas percutian kali ini! Sungguh tak puas mana taknya? Tak berkesempatan nak ke Gunung Kinabalu (yang boleh Nampak dari pulau), nak ke Beaufort, nak ke Kundasang bla…bla..bla.
Di sana kami menetap di Cititel Express yang rate harganya memang sangat berpatutan la sangat sangat!

Touch down di Kota Kinabalu pada jam 2300++, Mr. AL dah menunggu kami selama sejam akibat flight delay dari Kuala Lumpur. Baiknya hati Mr. AL ini, ai memang recommend kat uolls if uolls memerlukan tour guide di Kota Kinabalu mahupun Sabah Tour, leh la contact Mr. AL (jangan risau dia adalah tour guide yang berlesen ya!)

Kemudian Mr. AL bawa kami check in di Cititel, lepas tu bawak pegi supper..ye la dah lewatkan.
0600 waktu Kota Kinabalu.. Mr. AL sms cakap hari ni dia nak bawak kami jalan-jalan di Pulau katanya. Kat mata dah terbayang baying pulau-pulau yang cantik2 yang nak di teroka!!
Selepas bersiap-siap, sarapan pagi, mandikan Mimi. Kitaorang pun berpacking-packing la segala barang nak bawak ke pulau. Ngan Mimi sekali ai lumurkan sun block! (recommended jugak sun block yang ai beli ni okay!)

Mr. AL jemput kami di hotel dan sambil-sambil nak sampai ke Jesselton Jetty Mr AL bercerita macam-macam tentang Kota Kinabalu. Dia tunjuk bangunan itu ini sambil bercerita latar belakang segala.
Sampai di Jesselton Jetty, kami terpaksa menunggu sekejap sementara bot siap sedia. Untuk info uolls Mimi berusia 9 bulan ketika ini. Dan ini adalah kali pertama ai bawak Mimi naik speedboat. Apa yang penting, uolls ikut je semua peraturan yang telah ditetapkan oleh pemandu boat ye. Well kalau baby terlalu kecil saiznya mungkin pemandu boat tak bagi bawak baby naik speed boat.

Antara Gaya,Sapi,Manukan serta Mamutik….

Pulau Mamutiklah PALING CANTIK!

Ini di mata ai la sebabnya masih banyak ikan warna warni dan coral yang lawa-lawa kat sini, sementara di pulau lain yang ai sebut awal tadi, coral banyak yang dah macam mati dan dah tak banyak ikan. Reminder!!! Anda TIDAK DIBENARKAN bagi IKAN MAKAN sebab takut mengganggu ekosistem ok…biarkan ikan-ikan itu berenang dan mencari makanan sendiri.

Ai ada berbual juga dengan beberapa orang pelancong dari Jepun dan Australi juga Taiwan, derang pun cakap derang lagi suka Mamutik.  Mr AL cakap sekali lagi dating kalau ada masa dia nak bawak kitaorang pegi Mantanani yang dari cara lontaran ayat Mr AL ni teramatlah cantik, tapi ai nak suh dia bawak ai pegi POM POM (boleh??).

Kalau korang nak tour pegi Pulau-pulau ni especially Pulau Mamutik, tak payah la nak bawak bekal bagai, sebabnya kat pulau ni sendiri derang dah siapkan makan minum untuk pengunjung. Tinggal nak bayar kat jeti je sekali ngan pakej boat. Dekat pulau ni jugak la ai menambah kawan-kawan baru yang terdiri daripada orang-orang kuat pulau sekitar sabah bahhhhhh. Yeah! Kalau korang nak berjalan-jalan di sana nanti leh jugak contact mereka-mereka ini ya!

Memang best percutian pulau ai kali ini bersama my lil’ family. Yang penting semua puas kepenatan termasuk Mimi yang sangat suka berenang!

Kami balik ke Jesselton semula pada jam lebih kurang 1700 di mana Mr AL sibuk bercerita mengenai Kota Kinabalu suatu ketika dahulu. Trimas AL for the info.
Malamnya AL bawak kami makan di KOKi Bandung. Uiyaaaaii sedap jugak makanan dekat sini.
Ok enuff said mari tengok gambar (Click Here)

so bersambung di episode seterusnya!




pemandu boat yg banyak membantu


here fishy fishyyyy


ok...next!

2 comments:

  1. wahhh...sampai ke mamutik ye..

    akak penah gi manukan aje. tp panas bkn mainnn...sunburn..
    tempat nk berteduh pun tak byk. kalo dorang dirikan pondok wakaf byk2 orait jgk..

    ReplyDelete
  2. amal yg dok sabah ni pun x pegi2 lagi pulau hehe

    ReplyDelete

komen yang murni-murni sudah, selebihnya SPAM!

Top Post