Friday, September 18, 2015

:: Pengalaman suntikan DEXA - Mematangkan Paru-Paru Bayi::


33 minggu mengikut perkiraan doktor di Klinik Kesihatan Ibu Anak. Walaupun kalau diikutkan tarikh last period EDD sepatutnya tengah bulan November. Tapi selepas discan buat kali pertama haritu derang percepatkan pulak tarikh ke 1 November.

Setelah berminggu-minggu menjalani rutin pemeriksaan kat KKIA dan sekali sekala di HKL, akhirnya ai sekali lagi diarahkan ke MFM HKL (Maternal Fetal Medicine). Tak tau kenapa tiap kali check up kat MFM darah ni mesti tinggi tetiba. Sebab lama menunggu ke nervous ke apa ke tah la. Hahahahahaha.

Dekat MFM ni Doktor Kamarul yang handle kes ai so far. Seorang doktor yang positif dan suka memberi harapan pada pesakitnya. Semalam Dr. Kamarul buat detail scan lagi. Katanya baby kecik so far berat baby dalam 1.4kg. Dia tanya Mimi dulupun kecikkan? YES. Lahir normal kan? - YES. Lama jugak dia berhenti berfikir then dia cakap "Kalau ikut i memang i nak hold on to you lagi nih..kita ada masa. Tapi diantara masa tu takut jugak kalau ada apa-apa complication since u ada fibroid & baby pun masih melintang & kecik".

Bila ai tanya fibroid tu masih dikedudukan sama ke? Dia cakap dah berganjak sedikit ke kiri. Dalam hati ni berdoalah agar fibroid tu terus ke tempat lain supaya mudahlah nak bersalin normal nanti. Amin..amin. Dalam masa yang sama ai no dok memujuk baby supaya turunkan kepala kat bawah, sebab masa minggu 29 macam tu kepala dia dah kat bawah, tetiba dia nak tidur melintang pulak. T_T



Dr Kamarul teruskan detail scan, buat ukuran segala. Memang agak kecil baby kali ni. Tapi berat ai naik je. Lepas habis scan, berbincang dengan partner dia. Walaupun ada keluhan kecil dari Dr Kamarul dia pun cakap "Kita bagi u DEXa ye..untuk matangkan paru-paru baby". Ok..time ni terus jadi BLUR. "Boleh jadi saya bersalin awal ke apa nih doktor?" terus tertanya.
Partner dia tolong jawapkan "Awak kena standby la dari sekarang paling awal pun maybe dalam 36 weeks" - FINE! I'm not ready.......arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh. Stress kejap.

Pujuk hati berzikir...zikir..zikir...
Redha. Berdoa dan berharap baby sihat,kuat dan boleh naik berat badan dengan segera yang mungkin dapat berat macam mimi pun tak pe la..even Mimi pun IUGR tapi 2kg+ jugak la.



Ai pun diarahkan untuk tunggu sekejap. Dalam 30 minit lepas tu nurse panggil. Masuk bilik rawatan. Dia terangkan sikit suntikan DEXA ni nak kena cucuk kat mana dan sebagainya la. Nurse ni ada pengalaman rasanya dia siap cakap, "sakit jugaklah DEXA ni puan. nanti lepas saya tarik jarum keluar puan rehat sampai puan dah tak rasa sakit. Nak tidur pun tak pe..." - ai memang jenis tahan sakit tapi sebelum tu akan membayangkan sakit tu sakit yang macamana.




Serius masa cucuk memang rasa sakit macam biasa je. Lepas tarik keluar jarum je...datang nyutttttttt nyutttttttt nyuttttttttt dia kejap ada kejap tak de. Agak sakit jugak la tapi masih leh tahan. Hati pulak jadik sayu tetiba mengenangkan baby yang tengah menendang tak berenti dalam perut. Pahit ke DEXA tu? Pujuk baby...cakap kat baby "u r tuff like me...u are superstrong like me, we can do this together. Apa ada hal kita pernah climb mountain sesama..diving segala. hari-hari2 jalan 1km++. C'mon..this is small matter" zikir dan zikir lagi.

Dalam 15 minit ai dok baring. Layan je denyut kat bontot. Daripada nak mintak timeslip terus dapat MC. Nurse cakap 12 jam lepas suntikan pertama kena datang untuk lengkapkan dos. Makanya, 1245 pagilah ai kena pegi HKL amik suntikan ke dua.





Suntikan kedua nyata lagi menyakitkan dari yang pertama, mungkin sebab nurse yang attend tu main cocok je kat bontot ai ni. Nurse yang siang siap bahagi 4 kawasan bontot tu n baru cocok. Pagi ni terasa macam sakit pinggang pulak. T_T

So itulah kisah pengalaman ai dengan suntikan DEXA. Memang takkan lupa. Sebab masa Mimi dulu memang tak kena. Doakan baby sehat,kuat dan menggemok sementara nak 40weeks ni ye semua. Trimas....


Kat bawah ni ai cerita sikit pasal apa itu suntikan DEXA

Apakah Itu Suntikan Dexa?
Suntikan dexa merupakan pemberian kortikosteroid kepada ibu-ibu hamil yang berisiko mengalami kelahiran pramatang di antara minggu ke 24 hingga minggu ke 36 kehamilan. Risiko kelahiran pramatang ini boleh dilihat apabila ibu-ibu hamil mengalami kontraksi pramatang, air ketuban pecah atau meleleh atau apabila tanda-tanda kelahiran lain telah bermula.

Siapakah Yang Memerlukan Suntikan Dexa?
Suntikan dexa diberikan kepada ibu-ibu hamil yang berisiko mengalami kelahiran pramatang ketika usia kehamilan di antara 24-36 minggu. Selepas minggu ke 37, suntikan ini tidak lagi diperlukan kerana di usia kehamilan ke 37 paru-paru bayi dikatakan telah matang sepenuhnya dan bersedia untuk dilahirkan tanpa sebarang risiko yang tinggi.

Apa Kegunaan Suntikan Dexa?
Seperti yang kita sedia maklum, paru-paru bayi belum matang sehinggalah minggu yang ke 37 di dalam kandungan. Oleh yang demikian bayi yang dilahirkan tidak cukup bulan (pramatang) berisiko mengalami masalah pernafasan yang boleh membawa kematian.

Menurut kajian, pemberian suntikan ini telah menunjukkan pengurangan yang signifikan di dalam masalah pernafasan (RDS) dan pendarahan intraventricular yang sering terjadi kepada bayi yang lahir tidak cukup bulan. Walaupun suntikan ini berkemungkinan mempunyai sedikit side effect , tidak dinafikan bahawa ianya membawa lebih kebaikan kepada bayi yang berisiko dilahirkan tidak cukup bulan.

Berapa Lamakah Suntikan Ini Perlu Diambil?
Suntikan ini diambil secara pasangan iaitu dos yang yang kedua diberikan selepas 12 jam dos yang pertama. Setiap dos mengandungi 12mg IM Dexamethasone.




watermark

10 comments:

  1. Semoga bb awk kuat ye..sy pn menunggu ari nk bsalin...dh 38w4d arini

    ReplyDelete
  2. Allahuakbar.. terasa sakitnya tuh. Ramai yg kata dexa ni sakit kan. Tahan je la kan demi baby. Moga baby membesar sihat bagaikan johan!

    ReplyDelete
  3. semoga sihat dan selamat..salam kenal di sini..

    ReplyDelete
  4. Semoga dipermudahkan.... btw cikla singgah jln2... jemput singgah...

    http://ciklapunyabelog.blogspot.my...

    Take care...

    ReplyDelete
  5. cp doakan agar akak shat2 je n semuanya selamat. tak terbayang sakitnyaa tuu. moga akak tabah ye

    ReplyDelete
  6. Saya pernah kena suntikan dexa.. Allahuakbar memeng sakinya...ingtkan sakit cam suntikan lain tapi bila masuk je jarum tu bisanya lain macam

    ReplyDelete
  7. Bru lpas kene utk 2nd dos....ALLAH...mang bisa...tp utk ank...redha dn berharap semua nya d prmudhkan...

    ReplyDelete
  8. Saya baru lpas ambik 2snd dos hrni...sakit dia mak ai..tpi demi baby ni ibu sggup..

    ReplyDelete
  9. Mungkin kesakitannya berdeda,sy tak rasa sakit..Tapi alahai mengantuknya bukan main,terus badan lemah ..Pulang rumah je toinggg pengsan

    ReplyDelete

komen yang murni-murni sudah, selebihnya SPAM!

Top Post