Friday, November 29, 2013

:: Kami menggesa meletakkan KEUTAMAAN hanya Doktor Wanita dan Nurse Wanita di bilik dan wad bersalin ::


JOM SAIN PETITION INI KLIK SINI


Hello Kitty  Wink Peace - Hellokitty

Thursday, November 28, 2013

:: Mommycha 1st Giveaway ::

Just trying our luck on this contest!
me and my mimi pertaruhkan gambar ini :
KLIK SPONSOR


Awwww....see that cute face?

Muka mama ke muka mimi?
Dua-dua la! Hahahahhaa~

Dah tentu la muka SyaMimi. This picture taken recently on our 1st trip to Kota Bharu attending a very special E-Day.

At this moment SyaMama asked Incik Pinky a.k.a Papa to take our picture together. 
Ye la memandangkan dah sedondon keorenan berdua. Jadi Incik PapaPinky suruh la cik SyaMimi senyum. Boleh pulak dia buat memek muka cenggitu! Hahahahaha...dia memang seorang anak kecil yang kelakar.

Inilah teman ketawa bersama menangis bersama SyaMama. She is my true friend. Kawan susah senang. She is my lil princess Kitty, dialah pewaris KureSya siHello Kitty Car...dialah teman bergaduh dan membebel...
Love her so much.

And SyaMimi, 
This song if for you : 

It's amazing how you
Can speak right to my heart.
Without saying a word
You can light up the dark.

Try as I may, I could never explain
What I hear when you don't say a thing.


The smile on your face
Lets me know that you need me.
There's a truth in your eyes
Saying you'll never leave me.
The touch of your hand says you'll catch me wherever I fall.
You say it best when you say nothing at all.

All day long I can hear
People talking out loud (oooh).
But when you hold me near (you hold me near)
You drown out the crowd (the crowd, the crowd).

Try as they may, they can never define
What's been said between your heart and mine.
*************************************************



 Winners akan dipilih berdasarkan gambar paling MENARIK.  
Entrynye biase-biase pon takpe.

Hadiah akan diberi kepada winners 1st - 6th place :)


so jom join reramai!

NAK JOIN and more info?!




Hello Kitty  Wink Peace - Hellokitty

:: Aqil korban PnD "pneumokokal" ::


Aqil korban PnDKenangan Erina dan suami, Amir Fozy Osman bersama anak sulung, Aqil yang meninggal dunia akibat pneumokokal, Mei lalu.
Kehilangan permata hati berusia setahun dua bulan, Aqil Hamzah Amir Fozy pada Mei lalu, akibat penyakit pneumokokal (PnD) masih terkesan dalam lipatan ingatan, Erina Asmawi Abu Bakar, 29.

Kejadian menimpa Aqil menjadi titik tolak untuk Erina berkongsi pengalaman bersama orang ramai, khususnya ibu bapa terhadap kepentingan pengambil vaksin PnD, bagi menyelamatkan nyawa bayi. 

“Saya pernah terbaca mengenai bahaya pneumokokal (PnD), tetapi apabila saya bertanya kepada seorang jururawat di sebuah klinik, dia menyatakan vaksin itu tidak penting, sebaliknya hanya pilihan. 


Bukan suntikan wajib

“Ia bukan dalam Program Imunisasi Kebangsaan (NIP) menyebabkan saya fikir ia juga tidak begitu mustahak.

Disebabkan vaksin ini didapati di klinik dan hospital swasta saya berpendapat, ia satu cara institusi perubatan ‘untuk buat duit’, apatah lagi kos untuk tiga dos vaksin mencecah ratusan ringgit,” kata Erina memperjelaskan kenapa beliau tidak mengambil vaksin tambahan PnD, untuk Aqil Hamzah walaupun mengetahui ancaman PnD terhadap bayi, khususnya berusia lima tahun ke bawah.

Erina berkongsi pengalaman, ketika ditemui pada kempen ‘YA kepada Perlindungan daripada PnD’ di Petaling Jaya, baru-baru ini. 
Beliau berkhidmat di Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI), terbabit dengan kempen itu sejak lima bulan lalu. Kempen itu adalah inisiatif bersama badan bukan kerajaan (NGO), Parenting2u, Pakatan Strategik Pencegahan Penyakit Pneumokokal Asia (ASAP) dan Persatuan Pediatrik Malaysia (MPA).

**sumber : BH

KLIK SINI untuk sesuatu yang menarik dari MILO

Hello Kitty  Wink Peace - Hellokitty

Wednesday, November 27, 2013

:: WW - Lintasan ::


Signboard cenggini rasanya boleh jumpa kat jalan Gua Musang je nih.

Suka minum MILO tak?
Haaa....KLIK SINI kalau nak jadi lebih HEBAT bersama MILO!



Hello Kitty  Wink Peace - Hellokitty

Monday, November 25, 2013

:: E-Day > Ilie & FIkri ::


Pelamin DIY


make up and busana DIY juga



re-union ngan member lama






seronok majlis kecil ini...
again..tahniah Adik & Fikri!






Hello Kitty  Wink Peace - Hellokitty

Friday, November 22, 2013

:: Bye Bye KL..Heading to..::


Tunggu..............

Wednesday, November 20, 2013

:: Muncul Dalam Prolog Pencetus Ummah - Ustaz Yeop ::

Program terbaru cari pendakwah, Astro Oasis teruskan legasi bentuk generasi muda berakhlak mulia


Antara 'isi' rakaman untuk Prolog Pencetus Ummah





Ustaz Yeop - Peserta Pencetus Ummah bertindak sebagai juru Nikah pada hari tersebut.
Good luck Ustaz Yeop & terima kasih banyak-banyak.



Hello Kitty  Wink Peace - Hellokitty

Tuesday, November 19, 2013

:: Mama+Papa = Mimi ::


Let us think about this..............








....and SMILE!



Hello Kitty  Wink Peace - Hellokitty

Monday, November 18, 2013

:: Dapat Review #1111 - Peminat Doraemon?::



Selamat berkenalan kepada Ms Sally Doraemon..An an An......Hehehehe
Tak sangka pulak dapat number bertuah #1111 sekaligus direview oleh Ms Sally.

Trimas ek u...

Ni untuk u Sally : 



myVi Dorae ...kat otoshow






Basikal Dorae kat autoshow Tawau


Dorae Sky Park - Japan


Kelisa Doraemon


Dalam Trem



Viva Elite Dorae masa kat autoshow JB


Nak naik ni tak sally?


n sila beli Touch & Go Doraemon limited edition ni tau!



Hello Kitty  Wink Peace - Hellokitty

Friday, November 15, 2013

:: Tahnik atau Belah Mulut ::

Kepada semua ibu bapa to be dan dah BE pun juga untuk kawan-kawan serta pembaca yang masih belum jelas mengenai perkara TAHNIK atau orang melayu gelarkan BELAH MULUT :



~mimi ditahnikkan oleh atuk. suap kurma dan air zam-zam...~



Apakah itu mentahnik?

Pengertian tahnik dijelaskan oleh Ibnu Hajar al-Asqalani rahimahullah,
“Tahnik ialah mengunyah sesuatu kemudian meletakkan/memasukkannya ke mulut bayi, lalu menggosok-gosokkan ke langit-langit mulutnya. Dilakukan demikian kepada bayi agar supaya ia terlatih terhadap makanan dan untuk menguatkannya. Dan yang patut dilakukan ketika mentahnik hendaklah mulut bayi tersebut dibuka sehingga sesuatu yang telah dikunyah masuk ke dalam perutnya. Dan yang lebih utama ketika mentahnik ialah dengan kurma kering (tamr). Jika tidak mudah mendapatkan kurma kering (tamr), maka dengan kurma basah (ruthab). Dan kalau tidak ada kurma dengan sesuatu yang manis dan tentunya madu lebih utama dari yang lainnya (kecuali kurma).”
(Fathul Bari, 9:558,  Darul Ma’rifah, Beirut, 1379 H, syamilah)
Kebaikan dari proses mentahnik adalah agar makanan pertama masuk di perut bayi adalah sesuatu yang manis dan ketika itu berdoa mengharapkan keberkatan.

Mengapa kurma?

Imam An-Nawawi rahimahullah berkata,
“Tahnik dilakukan dengan kurma dan ini mustahab, namun andai ada yang mentahnik dengan selain kurma maka telah terjadi perbuatan tahnik, akan tetapi tahnik dengan kurma lebih utama.”
(Syarhu Muslim lin Nawawi 14:124, Dar Ihya’ut Turost, Beirut, cet. II, 1392 H, syamilah)
Jadi tahnik pada dasarnya boleh menggunakan bahan yang manis, maka madu juga boleh digunakan, akan tetapi yang dicontohkan oleh Rasulullah s.a.w adalah menggunakan kurma.
Sebagaimana diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim dari hadits Abu Burdah dari Abu Musa, dia berkata,
“Pernah dikurniakan kepadaku seorang anak laki-laki, lalu aku membawanya ke hadapan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, maka beliau memberinya nama dan mentahniknya dengan sebiji kurma.” 
(Dikeluarkan oleh Al-Bukhari (5467 Fathul Bari) Muslim (2145 Nawawi), Ahmad (4/399), Al-Baihaqi dalam Al-Kubra (9/305) dan Asy-Syu’ab karya beliau (8621, 8622))

Manfaat/kebaikan bertahnik

Berikut penelitian pakar perubatan iaitu dr. Muhammad Ali al-Baar, ini adalah ringkasannya,

Sesungguhnya kandungan zat gula “glukosa” dalam darah bayi yang baru lahir adalah sangat kecil, dan jika bayi yang lahir beratnya lebih kecil maka semakin kecil pula kandungan zat gula dalam darahnya.
Justeru itu, bayi prematur (lahir sebelum dewasa), beratnya kurang dari 2,5 kg, maka kandungan zat gulanya sangat kecil sekali, dimana pada sebagian kasus malah kurang dari 20 mg/100ml darah. Adapun anak yang lahir dengan berat badan di atas 2,5 kg maka kadar gula dalam darahnya biasanya di atas 30 mg/100 ml.
Kadar seperti ini (20 atau 30 mg/100 ml darah) merupakan keadaan bahaya dalam ukuran kadar gula dalam darah. Hal ini boleh menyebabkan terjadinya berbagai penyakit:
  • Bayi menolak untuk menyusu;
  • Otot-otot menjadi lemah-lemah;
  • Pernafasan terhenti dan kulit bayi menjadi kebiruan;
  • Kontraksi atau kejang-kejang
(Al-Islam su’al wal jawab, sumber: http://islamqa.info/ar/ref/102906)

Cara mentahnik bayi
  1. Para ulama sepakat tentang disunnahkannya (dianjurkannya) mentahnik bayi yang baru lahir dengan kurma. Jadi tahnik dilakukan di hari pertama.
  2. Jika tidak mendapati kurma untuk mentahnik, maka boleh digantikan dengan yang lainnya yang manis-manis.
  3. Cara mentahnik adalah orang yang mentahnik mengunyah kurma hingga agak cair dan mudah ditelan, lalu ia membuka mulut si bayi, lalu ia menggosokkan kunyahan kurma tadi di langit-langit mulutnya sehingga si bayi akan mencernanya ke dalam kerongkongannya.
  4. Hendaknya yang melakukan tahnik adalah orang soleh sehingga boleh diminta doa keberkatannya, terserah yang mentahnik tersebut laki-laki atau perempuan. Doa keberkatan di sini seperti doa: 

"Allahumma baarik fiih"

 (Ya Allah, berkatilah dia) 



atau boleh pula dengan doa keberkatan lain. 
Jika orang soleh tersebut tidak hadir, maka hendaklah bayi tersebut yang didatangkan ke orang soleh tersebut.



**Keselamatan & kesihatan anak penting bagi kita semua bukan? KLIK sini untuk lebih maklumat

Kalao nak menang iPad...try KLIK SINI ..mana tau ada rezeki


Hello Kitty  Wink Peace - Hellokitty

Uolls Boleh Jadi Suka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...